AKARI (wymawiane „ah-kar-i”) to nazwa stylu rzeźbionej latarni stworzonej przez japońskiego artystę Isamu Noguchi na początku lat pięćdziesiątych. Noguchi był multidyscyplinarnym artystą, a jego projekty przekraczały tradycyjne granice. Zintegrował japońską estetykę z zachodnim modernizmem. Jego Akari były ćwiczeniem w eksploracji materiałów i przestrzeni, a jego celem było stworzenie świetlistych rzeźb.
Noguchi początkowo opracował wiele różnych modeli lampy Akari, w tym SS 25A UstG, która jest nadal produkowana. Stworzył również ideogram, który pojawił się na podstawie latarni. Ideogram stał się synonimem Akari.
Ideogram nie jest nową koncepcją dla Noguchiego; był już znakiem towarowym na początku lat pięćdziesiątych. Ideogram był logo zaprojektowanym przez Noguchiego i przedstawiał stylizowane słońce i półksiężyc. Ideogram pojawił się z przodu wczesnej koperty, a później logo pojawiło się na podstawie wczesnej latarni. Uważa się, że ideogram miał zmylić różnicę między sztuką piękną a sztuką użytkową. Ideogram przypomina ideologię epoki nowożytnej, a Noguchi starał się włączyć ją do swojej pracy.
Ideogram to nie tylko logo; jest symbolem przemijającej jakości japońskiego rzemiosła. Celem Noguchiego było stworzenie rzeźbiarskiego obiektu, który oddałby poczucie lekkości i nieważkości, podobne do jakości powietrza. Aby osiągnąć ten efekt, Noguchi eksperymentował z papierem owiniętym wokół drucianej armatury. Rezultatem był piękny klosz, który odbijał światło wewnątrz latarni. Ściągacz nie był nową koncepcją dla Noguchiego; jego patenty koncentrowały się na wykorzystaniu metalowych szkieletów i kształtów na bazie papieru washi. Włączył również różne warianty wielkości, w zależności od kształtu.
Najbardziej interesującą cechą konstrukcyjną Akari jest zwinięta rama z drutu. Taka konstrukcja pozwala na zwiniętą formę, co jest wygodne w transporcie. Jest to szczególnie przydatne ze względu na składaną konstrukcję, która eliminuje konieczność stosowania pudełek. Ponadto zwijana rama druciana jest wykonana z wysokiej jakości materiałów, głównie z japońskiego papieru. Papier ten znany jest ze swoich właściwości rozpraszania światła, a jego fałdy zapewniają przyjemny efekt na powierzchni. Mówi się, że światło przechodzi przez japoński papier, łagodząc jego efekty. Szacuje się, że typowa lampa Akari z czasem pokryje się patyną, a papier będzie stopniowo ścierał się, nadając jej niepowtarzalny wygląd.
Ideogram nie jest jednak elementem czysto funkcjonalnym; jest to również kawałek koncepcyjnego ciężaru i mówi się, że ideogram był jednym z najbardziej podziwianych i popularnych dzieł Noguchiego. Pod koniec lat pięćdziesiątych Noguchi rozsyłał swoje projekty do głównych handlowców, w tym do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Kamakurze w Japonii i Stanach Zjednoczonych, gdzie jego prace były wystawiane wraz z innymi współczesnymi projektantami. Starał się również rozpowszechniać swoje projekty za granicą i zarejestrował patenty w Stanach Zjednoczonych i Japonii.
Podczas gdy Akari Isamu Noguchi od dawna nie jest produkowany, obecnie dostępnych jest wiele wariantów ideogramu, z których niektóre są produkowane przez firmę o nazwie Ozeki. Pieczęć fabryczna „Half Moon Design” na podstawie lampy Akari jest ukłonem w stronę projektu „Half Moon”, a pieczęć fabryczna służy również jako podpis projektanta.
0